Samenvatting
De geschiedenis van slavernij en racisme, onlosmakelijk met elkaar verbonden, is wereldwijd een veelbesproken thema, op zijn laatst sinds de publicatie in 1952 van Frantz Fanon’s Peau noire, masques blancs (Zwarte huid, witte maskers). Nieuw is het onderwerp dus bepaald niet. Toch is er sinds de opkomst van de Black Lives Matter beweging in westerse samenlevingen een opleving van de aandacht voor slavernij en racisme. Helaas zijn theologische stemmen over dit thema in Nederland schaars. Toch zou juist de praktische theologie door aandacht voor geleefde theologie en door middel van kritische reflectie op hedendaagse praktijken in kerk en samenleving een bijdrage kunnen leveren aan de theologische en kerkelijke verwerking van het slavernijverleden, dat immers met de bijbel in de hand werd gerechtvaardigd. De pijnlijke vraag hoe het mogelijk is zwart te zijn en christen, is ontstaan vanwege dit verleden van de theologie. Andere vragen die om doordenking vragen: welke historische en/of hedendaagse kerkelijke structuren bevorderen de scheiding tussen witte en zwarte christenen? Hoe draagt onze manier van theologie bedrijven bij aan het in standhouden van een wit theologisch perspectief? Hoe kan het anders?
Vertaalde titel van de bijdrage | Incentives for a theology of reconciliation and reparation in a context of racism and the commemoration of slavery |
---|---|
Originele taal-2 | Dutch |
Pagina's (van-tot) | 3-8 |
Aantal pagina's | 6 |
Tijdschrift | Handelingen. Tijdschrift voor Praktische Theologie en Religiewetenschap |
Volume | 50 |
Nummer van het tijdschrift | 1 |
DOI's | |
Status | Published - mrt. 2023 |